A01253be6ea05e1e8a72b1a2a0636467 XL

Hoe voorkom je een jetlag en kun je wel van elke vakantiedag volop genieten! Een jetlag kan zeer vervelend zijn tijdens een vakantie omdat je er dagenlang last van hebt. Bij een vakantie van een week blijven er dan niet veel dagen over om te genieten van je zonbestemming. Je kunt echter genoeg doen om het gevecht met jetlag aan te gaan. We geven je handige tips, om de kans op een jetlag te verkleinen of zelfs helemaal te voorkomen.

Wat is een jetlag?

Een jetlag is een verstoring in je slaapritme door tijdsverschil, doordat je door verschillende tijdzones vliegt. Een jetlag wordt dus veroorzaakt door de verstoring van je biologisch klok. Maar vaak ook de vakantiestress en te weinig beweging tijdens een lange vlucht speelt mee aan de symptomen van een jetlag. Een jetlag is te herkennen aan diverse symptomen welke zich uiten na een lange vlucht naar jouw vakantiebestemming. Dit komt eigenlijk alleen maar voor als je richting het oosten vliegt (Azië). In mindere mate ook wanneer je richting het westen vliegt (Amerika).

Wanneer je richting het noorden of het zuiden vliegt, doorkruis je praktisch geen tijdzones. Je hebt in dit geval dus ook geen verstoorde biologische klok. Maar door oververmoeidheid en te weinig beweging in het vliegtuig, kunnen veel van de jetlag-symptomen toch nog de kop op steken.

Herkenbare symptomen: vermoeidheid, constante hoofdpijn, concentratieproblemen, slapeloosheid, weinig tot geen eetlust en een verstoring in de stoelgang.

Tips om jetlag te voorkomen!

Niet iedereen is precies gelijk en niet iedereen heeft direct last van een jetlag. Dit kan o.a. worden verklaard, door verschil in conditie en voeding. Maar ook doordat de één meer last heeft van vakantiestress. Bijvoorbeeld: Zorgen maken over of alles wel goed is geregeld; Of je wel op tijd komt voor het vliegtuig; En of je niets bent vergeten.

  1. Boek je vluchttijden slim

    Om jetlag te voorkomen kun je het beste aankomen in de namiddag of vroege avond. Je kan bij het boeken van je vliegtickets hier wellicht rekening mee houden. Op deze manier kun je ter plaatse een beetje aan het tijdsverschil wennen en kun je daarna lekker slapen. Ga niet bij aankomst direct slapen. Probeer wakker te blijven om zo een normale nachtrust van 8 uren te kunnen maken. Op deze manier kom je zo snel mogelijk in het nieuwe normale ritme.

  2. Ga fit en uitgerust op reis

    Een gezond en fit lichaam biedt meer weerstand; Een lichaam welke veel in beweging is, kan beter omgaan met tijdelijke aanslagen. Probeer de dagen voor vertrek wel goed uit te rusten en een normale slaapcyclus te maken. Zo is jouw lichaam het beste voorbereid op de reis.

    Maak geen drukke planningen of excursies in de eerste dagen van je vakantie. Laat je lichaam eerst even tot rust komen.

  3. Pas je slaapritme langzaam aan

    Vlieg je naar het oosten? Ga in de week voor vertrek iedere dag iets eerder slapen en sta iets eerder op. Als je naar het Westen reist doe je precies het omgekeerde. Zo compenseer je een beetje het tijdsverschil.

  4. Voorkom stress tijdens voorbereiding en vlucht

    Probeer stress te minimaliseren. Veel mensen hebben last van vakantiestress. Ze slapen de nacht voor vertrek niet en maken zich zorgen om of alles wel goed is geregeld. Ook kan vliegangst en claustrofobie een grote rol spelen in vakantiestress. Rust de dagen voor vertrek goed uit en ontspan jezelf tijdens de vlucht. Zoek hierbij bijvoorbeeld afleiding in een goed boek een film of met muziek. Wanneer je veel last van stress hebt kun je ook een melatonine voedingssupplement bij de drogist kopen. Dit helpt je lichaam om beter te kunnen ontspannen.

  5. Drink geen koffie, cola, energydrink of alcohol

    Alcohol droogt je lichaam uit en cafeïne verstoord het natuurlijke slaapritme. Drink wel geregeld water. Hiermee voorkom je keelpijn, hoofdpijn en uitdroging (Met een extra loopje naar het toilet, heb je direct ook weer wat beweging in het vliegtuig).

  6. Eet geen zware maaltijden

    Bij verstoring van je biologische klok gaat je spijsvertering ook langzamer werken. Eet dus lichte maaltijden, zoals: soep, groente en fruit.

  7. Verzet de tijd van je horloge/telefoon/tablet

    Zodra je in het vliegtuig zit, kun je het beste direct je klok verzetten naar de lokale tijd van je eindbestemming. Op deze manier ben je al beter ingesteld op de nieuwe tijdzone. Zo kun je ook in het vliegtuig je slaapritme al aanpassen op de nieuwe tijd. Probeer al te slapen als het op je vakantiebestemming nacht is.

  8. Zorg voor beweging aan boord

    Een dagdeel in een krappe omgeving stil zitten, is een aanslag op je lichaam. Probeer wat in beweging te blijven. Neem een loopje door het vliegtuig en doe oefeningen in je stoel. Dit bevorderd de bloedsomloop en voorkomt vermoeidheid, sufheid, spierpijn en hoofdpijn. Tevens ben je beter weerbaar tegen jetlag. Hieronder vind je eenvoudige oefeningen...

Fit In Het Vliegtuig

0
0
0
s2sdefault